mandag den 11. februar 2013

Hvad er en æstetisk lærerproces?






Hvad er en æstetisk læreproces? Tag udgangspunkt i den læste litteratur og beskriv, hvordan man kan opfatte begrebet en æstetisk læreproces i pædagogisk sammenhæng. Anvend faglige argumenter fra den læste litteratur, gerne med korte citater, som du uddyber med din egen opfattelse af begrebet. Kommenter mindst 2 af dine medstuderendes blogindlæg


”En æstetisk læreproces er en læringsmåde, hvorved man via
æstetisk mediering omsætter sine indtryk af verden til æstetisk formudtryk
 for herigennem at kunne reflektere og kommunikere om sig selv og verden”.
(Austring & Sørensen, 2006 s. 107).




Der er mange opfattelser af hvad en æstetisk lærerproces er. Kan man overhoved bruge termen æstetisk lærerproces? Er det ikke blot en æstetisk aktivitet - hvordan adskiller en æstetisk lærerproces sig fra andre lærerprocesser? i følge teksten af Bennýe D. Austring og Merete Sørensen kan den æstetiske lærerproces inddeles i 3 kategorier.



  1. Den empiriske læringsmåde (det kropslig og direkte sanselige erfarede).
  2. Den æstetiske læringsmåde (indtryk til medierede udtryk).
  3. Den diskursive læringsmåde (det analytiske) 

 De tre ovenstående kategorier bliver opfyldt, bare ved at man skaber social integration. kategorierne skal bruges, til at forstår at vi bevæger os fra den empiriske læringsmåde, til den æstetiske til den diskursive. ikke nødvendigvis i lige linje, men overlappende hvor de forskellige læringsmåder bruges og udvikles, både hver for sig men også individuelt.


Som Kirsten Drotner skriver i At skabe sig – selv. Ungdom. Æstetik, så kan æstetisk læring handle om at tænke med hænderne. Hun beskriver en række fritidsaktiviteter som munder ud i at være lystfyldte processer hvor man derigennem skaber noget ud fra sig selv, noget som man kan dele med andre. Hun kalder det for en æstetisk produktion.

"Æstetisk produktion er den er den specielle del af hverdagskulturen som vi tolker ved at give konkret form."
(Drotner, Kirsten: At skabe sig – selv. Ungdom. Æstetik. Pædagogik

Ud fra hendes tekster tolker jeg hendes som værende mere fokuseret på processen, frem for det færdige produkt. Det at være i nuet, nyde de ting man gør, uden rigtigt at forklare hvorfor - for til sidst at kunne fryde sig over hvordan "produktet" er blevet til.  


Alle Æstetiske lærerprocesser er i princippet en fortælling: A story they tell themselves about themselves. (Geertz 1959) ( Johnsen, Helle: ”Æstetiske læreprocesser i børnehøjde)

Helle Johnsen har inddelt hendes fortolkining af en æstetisk process i 3 niveauer:

  1. Et individuelt niveau: JEG/MIG. her eksperimenteres der med ens egen identitet. 
  2. Et socialt niveau: JEG/DU man stiller spørgsmål til hinanden forestillinger og får perspektiv på sine egne erfaringer
  3. Et kulturelt niveau JEG/VERDEN hvor den æstetiske måde at udtrykke sig på munder ud i den sociale og kulturelle kontekst. 
Som Helle Johnsen beskriver, så indeholder æstetisk udtryk en fortolkning af mig som individ, mig som en del af gruppen og mig som en del af det aktuelle samfund.
Hun skriver bl.a. at æstetiske lærerprocesser handler om social integrationer processen er med til at danne det sociale kompetente individ, med til at udvikle og styrke både specifikke og generelle kompetencer hos den enkelte og hele gruppen. 





 




3 kommentarer:

  1. Hej Anne.
    Skøn oversigt du har skabt.
    Hilsen Camilla

    SvarSlet
  2. Hej Sanne

    Dit indlæg omkring, hvad en æstetisk læreproces er - er rigtigt godt og et megt fint arbejde, du har lavet! Jeg er ganske enig med dig i det, du skriver om Kirsten Drotners opfattelse af æstetisk produktion - at hun er mere optaget af processen, og først i anden "række" interesserer sig for produktet. Det giver mening i forhold til pædagogisk arbejde, ik' ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld - jeg skrev Sanne, jeg mente Anne :-)

      Slet