tirsdag den 12. februar 2013

Hvorfor skal vi arbejde med æstetiske lærerprocesser





Hvorfor skal vi arbejde med æstetiske læreprocesser i institutioner/pædagogisk arbejde?
Argumenter (også ud fra den læste litteratur), hvorfor det er væsentligt(eller om det er væsentligt
J) at arbejde med aktiviteter, som indeholder æstetiske oplevelser/erkendelse. Kommenter mindst 2 af dine medstuderendes blogindlæg.

Æstetik er noget der foregår uden vi helt ligger mærker til det. æstetik er overalt og kan udspejle sig som mange ting, fx. et teaterstykke, fritidsaktiviteter, musikals udfoldelse, malerier - sågar endda hvordan man dækker op til en middagsselskab. æstetik er forbundet med ens kulturarv - og hvordan vi selv, og andres opfatter denne.

frem for alt er æstetik en sanselig oplevelse som stimulere ens identitet og dannelse.

Det er vigtigt at have æstetiske lærerprocesser med i det pædagogiske arbejde, som Helle Johnsen beskriver:

"Æstetisering handler om form, udtryksformer og oplevelsesdimensioner. At udtrykke sig æstetisk kræver fordybelse og tilstedeværelse, at kunne give slip på sig selv og i bred forstand at kunne sanse andre mennesker". (Johnsen 2001, æstetiske lærerprocesser i børnehøjde)  

Det kræver at man som pædagog tager udgangspunkt i en model, og følger de delmål der måtte være, for at kunne opnår en æstetisk oplevelse for de borgere man arbejder med. Det kræver at pædagogen sætter sig en mål. Målet skal indeholde et produkt (men uden at produktet er i fokus) og hvordan udarbejdelsen skal foregår. Der skal være plads til at kunne gå i dybden med den aktivitet der er sat igang - æstetik handler, i mine øjne, om at være processorienteret frem for produktorienteret. Det handler om at se glæden i øjnene på de borgere man arbejde med undervejs. ikke kun glæden ved det færdig produkt. Frem for alt handler det om at lave noget som borgeren har lyst til. Der skal være en ivrighed for at være med i den æstetiske process. Ivrigheden behøves ikke at være lige tydelig/fremmelig hele vejen igennem - men den må på ingen måde forsvinde helt.

Jeg vil i næste blog lave en udarbejdelse af en æstetisk aktivitet ved hjælp af grundmodellen for igangsættelse af æstetiske lærerprocesser.

Helle Johnson kommer med mange argumenter for hvorfor det er vigtigt at inddrage æstetiske lærerprocesser som en del af de pædagogiske arbejde i institutioner. Jeg vil hermed understrege nogle jeg væsentligere end andre. 
  •  Æstetiske lærerprocesser opbygger sociale fællesskaber. Det barn der af forskellige årsager er i periferien af børnegruppen, kan opleve sig som en del af en fællesproduktion, et fællesskab
  • Æstetiske udtryk kan fungere som brobyggere i forhold til de forskellige arenaer, hvor børn lever deres hverdagsliv. (fx. børn formidler til børn vs. pædagog formidler til børn - det er nogle andre fokuspunkter der kommer til syne.)
  • stimulere indlevelse/empati. styrkelse af børnenes evne til at forhandle mening. udviklingen af evnen til at kunne rumme kompleksitet , afprøve og finde mening. refleksivitet og kreativitet. 
  • Styrker børnenes sproglige opmærksomhed. Hvor æstetiske lærerprocesser kan ses som modspil til en sproglig ensidig hverdag hvor ord (både i institutionen og hjemme) ofte kun ledsager handling. Øger formuleringsevnen, øger koncentrationsevnen. I æstetiske lærerprocesser glemme deltagerne ofte tid og sted. Dette gælder også børn, der i formelle læringssammenhænge karakteriseres som ukoncentreret og urolige. 
  • Giver børnene mulighed for selv at være skabende. Det giver dem mulighed for at omsætte alle de indtryk og informationer, der mere eller mindre målrettet når dem. Det handler om forholdet mellem reception (at børn ser, hører, læser og oplever andres udtryk) og produktion.

Dette er få eksempler på hvorfor det er vigtigt at arbejde med æstetiske lærerprocesser. Listen er uendelig og jeg vil i næste blog prøve at sætte fokus på andre punkter end de opstillede fra Helle Johnsen's i æstetiske lærerprocesser i børnehøjde.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar