mandag den 21. januar 2013

opgave 1.1 - sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser



Opgave 1.1

 

Iagttag og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny forståelse eller fællesskab.

Vi er fire piger der har holdt sammen siden folkeskolen. vi mødes til spisning i ny og næ. Her er et eksempel på en samtale vi have:

Vi er samlet til en god omgang spisning med hygge og opdateringer om vores liv. Vi bor meget spredt, og ses derfor ikke så tit,

En Veninde kommer ind ad døren med en lille bule på maven - straks er er alle meget overrasket og spørger ind til hvordan det går og at vi jo tydeligvis kan ses at noget går fremad. mens vi snakker og veninden med bulen fortæller om hvor lykkeligt der hele er, til trods for de små, negative ting der høre med til en graviditet udbryder en anden veninde - at det kender hun godt! - hun er nemlig selv gravid.forståeligt nok blev vi alle endnu mere overrasket. og snakken faldt hurtigt og baby, babynavne osv.

Reflekter over, hvad der sker her. 

Aftenen startede hyggeligt som altid - men inden længe er der kun fokus på et samtale emne. Der bliver skabt et fællesskabet af lykkelige og positive begivenheder. 


Iagttag og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller afbrydes. 

Situationen udspillede sig senere hen - hvor kommunikationen mellem 2 parter afbrydes.
Den første veninde fortalte om gradienten og at hendes og hendes kæreste havde bestilt en test hjem fra USA. Testen kunne, efter sigende, tidligt fortælle hvilket køn barnet blev. Veninden fortalte glædeligt at det ventede sig en dreng. Babynavne blev nu et aktuelt emne og vi foresatte i den dur. Der blev spurgt om de allerede havde valgt navnet til deres kommende barn - og det havde de. Den anden, gravide veninde, spurgte om vi måtte få vide det. Stolt blev der sagt: "Han skal hedde Noah". Den anden gravide veninde udbrød hurtigt: " Noah - lige som ALLE andre. kunne i da ikke finde på noget andet?!"
Den dårlige stemning var allerede lagt, før sætningen var talt færdig.
Der blev helt stille - ingen snakkede - og der kom hurtigt kold luft mellem de to gravide veninde. Samtalen, smilende og glæden forsvandt fuldstændig. Indtil, der var en der tog initiativ til at startede et nyt samtaleemne op!



Hvad skaber disse situationer?


Ud fra Susanne Idun Mørchs bog, kommunikationskultur - samtaler i pædagogisk arbejde. side 14 & 15.

Ud fra denne samtale er kommunikationen styret fra fre et mekanisk præg - det handlede om måden, tonelejde osv. den sidste del af samtalen blev leveres på. 

Som Susanne Idun Mørch skriver på side 15: 


  • Når man kommunikerer, vælger man at udtrykke sig. 
    Mennesker vælger, hvad de vil sige, og hvordan det skal siges. man udtrykker sig ud fra sin egen opfattelse af virkeligheden og ud fra forestillinger om den anden.


  • Når man kommunikerer, vælger man et tolkning - af det budskab den anden udtrykker. Valget bestemmes igen ud fra, ens egen opfattelse af virkeligheden og forestillinger om  den anden.


  • Når man kommunikerer, vælger man et gensvar. Dvs. at man vælger, om man vil replicere på kommunikationen og derved vedligeholde den, eller om man vil afbryde den. Ligesom man igen vælger, hvordan man henholdsvis vil replicere eller afbryde. 


    Der der er tale om her, at der ikke blev tolket i overensstemmelsen med intentionen. 
    Der kunne være tale om misforståelsen mellem kontekst og kultur af begge parter.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar