fredag den 9. november 2012

aktivitet 1

Livshistorie, Livsfortælling - Projektarbejde 
- På opdagelse i emnet livshistorie i en pædagogisk kontekst



Ovenstående link henviser til Demens teamet i Københavns kommune.
Målet med teamet er; at opfordrer personalet på de enkelte plejehjem til at finde borgernes livshistorier frem, for at kunne skabe et mere nuanceret billede af hvem personen bag sygdommen er, frem for selve sygdommen. 

”I vores daglige arbejde med borgere med demens, hører vi
ofte en halv sætning eller opfatter et kort glimt af hukommelse. Men ligesom borgeren mangler vi nogle gange resten af sammenhængen eller resten af historien, for at brudstykket giver mening. Det svare til, at man ved et puslespil på 1000 brikker kun har 7 brikker og derudfra skal gætte sig til motivet. Det vil både kræve en god portion held og en utrolig god fantasi.

Puslespilsmetafor er et billede på, hvordan livshistorien være med til at give os flere brikker at arbejde med, så vi får skabt et helt billede af det enkelte menneske med demens.”[1]

Teamet mener at livshistorien skaber samtaler, initiativ og identitet. 

Her har jeg stillet nogle punkter op som eksempler på hvordan man kan inddrage livshistorien i det pædagogiske arbejde.

  • ·         En livshistorie kan være med til at skabe bedre og flere kommunikationsveje mellem omsorgsgiveren og borgen;
  • ·         Det er lettere for personalet at starte en samtale eller foretage sig noget meningsfuldt med borgen, når de kender til borgerens livshistorie.
  • ·       Omvendt kan livshistorien også bruges til at imødekomme initiativer fra borgeren og øge muligheden for at personalet bedre forstår borgerens hensigt.
  • ·         Livshistorie kan give borgeren et synligt bevis på identitet og styrke identitetsfølelsen, hvilket er meget vigtigt for mennesker med en demenssygdom.


En bevidst udarbejdelse og brug af livshistorier giver generelt, personalet bedre og flere muligheder for at yde den rette personcentrede omsorg, så borgerens hverdag får større mening og rummer mere livsglæde.

Det er derfor vigtigt, at mennesker med en demenssygdom så tidligt som muligt begynder at skrive sin livshistorie, da det er et vigtigt element i forbindelse med pleje og omsorgsarbejdet.

Demensteamet har udformet en skabelon, som kan bruges i arbejdet med borgerens livshistorie. Skabelonen kan ses her:


I skabelonen er der alt mellem opvækst & familie – skole, udannelse & arbejde, interesser & medlemskaber og helt ned til hvilke tv serier man ønsker at se, hvilken musik genre man kan lide – om borgeren er/var havemenneske osv. Til sidst bliver dagsrytmen beskrevet.



5 kommentarer:

  1. Hej Anne

    Som mit eget bidrag til debatten, så er det spændende hvordan livshistorier kan bruges som meningsfuld kommunikation.

    Godt indlæg, giver et godt overblik.

    Vh Brian

    SvarSlet
  2. Ja som Brian skriver, kan man bruge livshistorier som kommunikation hos b.la. demensramte. Og som du skriver er det vigtigt, at starte tidligt med livshistorier hos demensreamte for at få samlet "puslespillet".

    Spændende indlæg:)

    SvarSlet
  3. Hej Anne..

    Super flot blog. Spændende eksempel med puslespils metaforen.
    Som du selv sig og som Anette også nævner, så er jeg enige med jer. det er vigtig at starte tidligt med livshistorier for dement ramte borger.

    Spændende, spændende.

    -Randi

    SvarSlet
  4. Hej Anne :)
    Jeg kan godt lide dit indlæg. Syntes at det du og Brian beskæftiger jer med, er rigtig spændende. Du har opstillet det rigtig overskueligt, så det er god læsning. Tak for det!

    - Sanne

    SvarSlet
  5. Hej Anne

    Jeg har læst din undersøgelse og har især bemærket, at du skriver: "Livshistorie kan give borgeren et synligt bevis på identitet og styrke identitetsfølelsen, hvilket er meget vigtigt for mennesker med en demenssygdom." Det er i virkeligheden(nok) en stor del af grundlaget for at arbejde med livshistorie. - Og f.eks. det, at styrke idenditetsfølelsen, er væsentligt for alle mennesker, uanset alder....

    SvarSlet